Sparad i Fröken Linda funderar

Kärnverksamhet: Summativ bedömning

Jag har lagt alldeles för lite tid, nej, jag har getts för lite tid till att reflektera över summativ bedömning.  I våras hade vi en incident som satte detta i starkt fokus. Ska enstaka uppgifter bedömas? Hur vägs detta samman till den summativa slutsats som blir elevernas betyg? Har landat i att jag numera inte sätter bokstavsbetyg på enstaka uppgifter utan återkopplar via kärnorden i kunskapskraven.

Vi pratar för lite om summativ bedömning, Det enda myndighetsuppdrag lärare bör ha tid att fokusera på läggs åt sidan då vi görs huvudansvariga för saker som inte rör kärnverksamheten, alternativt ska utföras av andra.

Jag ska nu framöver, har provat i vår, föra in bedömingar i ett nytt digitalt system med kopplingar till kunskapskrav och läroplan. Verkar väldigt bra. Frågorna att diskutera är många och behöver bli tydliga. Vi behöver vara synkade i dessa viktiga, formella frågor.

Jag kommer här på bloggen skriva om kursplanen i svenska som jag ämnar att lusläsa på riktigt ännu en gång. Tror tyvärr inte att kursplanens snömosspråk kommer att klarna, men  det är alltid bra att skriva ner tankar om det jag läst.

Jag har bedömt och satt betyg ett tag och tror mig veta vad jag håller på med och brukar stå ganska lugn i stormar kring detta. Dock ursäktar inte detta den låga prioritering detta ges i det löpande arbetet. Det är faktiskt obegripligt att det viktigaste myndighetsuppdrag vi lärare har – JO – det råkar vara betygssättning tas så för givet.

I betygstider skulle jag sätta 130 betyg över två kursplaner och cirka 30 -35 kunskapskrav. Utöver detta hade jag en åk 9, vilket ledde till två nationella prov, 6 delprov och 8×22 separata betyg som skulle beslutas om, rättsäkert sambedömas och administrativt hanteras. Fick viss tid, men satte de allra flesta betyg på övertid, kvällar och helger.

Samtidigt skulle allt kring skolans sista veckor planeras och just det – det var såklart även detta vårt ansvar att styra upp. Vi ägnade oss åt att planera trampa-vattenverksamhet samtidigt som vi skulle sätta betyg.

Jag hävdar och kommer att fortsätta hävda att det är HUMBUG att inte detta prioriteras upp och ges större dignitet. Kärnuppdraget har tappats bort i slimmade dåligt strukturerade organisationer.

Summativ bedömning och pedagogik är det jag vill vara bra på och ha tid till. Det finns andra som är bra på resten. Låt de göra det och låt mig sköta det jag ändå alltid får stå till svars för: MIN undervisning och bedömningen av elevernas kunskaper.

Fröken Linda

 

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

