Sparad i Fröken Linda funderar, Fröken Linda och kursplanen

Fröken Linda och kursplanen 1

Kursplanen i svenska inleds som följer: ”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människan sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts” (s. 222 läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011).

I kommentarsmaterialet kring kursplanen framgår att språk, identitet och litteratur kvarstår som byggstenar i svenskämnet. Ändå saknar jag i inledningen betoning på att litteraturen är en väg, en extremt viktig väg, till att nå ett varierat och rikt språk.

Ur kommentarsmaterialet: ”Skolans uppgift blir att förbereda eleverna för att leva i ett föränderligt samhälle där värderingar och kulturer möts och ge dem redskap för att kunna vara delaktiga och agera i samhällsfrågor av olika slag. Allt detta ska rymmas inom ramen för ämnet svenska.” (kommentarsmaterial till kursplan i svenska s. 8)

Svenskämnet ges ett stort ansvar för att eleverna ska diskutera, argumentera och agera utifrån åsikter samtidigt som de behöver lära sig att ta in olika argument. I klassrummet möts alla, med olika bakgrund och åsikter. I litteraturen kan vi hitta teman och värderingar att ta upp.

Kraven på både muntlig framställningsförmåga och läsförståelse har motsägelsefullt nog bara ökat i vår alltmer textlösa värld. Våra elever måste kunna framföra sina åsikter utan att det blir korta budskap, likt populistiska politiker i dag. Det här betyder att jag i min undervisning måste läsa längre texter med innehåll och få i gång tankar om vad som verkligen står. Detta kräver uthållighet och läsförmåga. Längre texter och att värdera och analysera innehållet blir viktigt.

Verkligheten däremot tar oss emot korta, populistiska utspel, litteratur värderas inte särskilt högt bland vuxna i dag, förtroendet för de mer långsamma medierna sjunker. Våra elever ska i en sådan textvärld fatta beslut och uppmana andra till analys och eftertanke. De behöver bli vuxna som diskuterar lösningar, lyssnar på andra och framförallt, kompromissar.

Att kunna tänka, kommunicera och lära kräver läsning, att tidigt erövra ett språk  (kommunikation redan med det lilla barnet) och att ha ord att uttrycka sig med. Litteratur och texter är sättet vi bygger upp detta.

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s