Sparad i Fröken Linda funderar, Fröken Linda och kursplanen

Fröken Linda och kursplanen 2

Jag fortsätter läsa kursplanen i svenska. I förra inlägget läste jag de inledande raderna. Nu går jag vidare till SYFTE, som kommer innan förmågorna.

Det innebär att eleverna genom undervisningen i svenska ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära.” (s.222)

Ganska tidigt i skolan lämnar vi perspektivet lära sig att läsa för att i stället läsa för att lära. Lära och kommunicera gör vi på många olika sätt och jag tycker det är viktigt att tänka tillsammans med andra också. Läsa för att lära gör vi mycket och kraven på att kunna detta blir större ju högre i utbildningen du når.

Läsandet då?

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva” (s. 222). Elevernas intresse för att läsa och skriva ska stimuleras. Känner mig tvekande till ordet stimulera, jag är inte så säker på att jag kan stimulera alla att läsa – eller? Ligger detta helt på undervisningen (alltså mig) eller ska det vara en ömsesidig process? Eleven som inte stimuleras då? Nej, för mig handlar det om att leda in i litteratur och skrivande  – är det detta som avses med stimulera så OK.

I undervisningen ska eleverna möta samt få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen” (s. 222). Möta? Inte läsa och diskutera/jämföra? Hur många böcker? Hur långa? När har jag täckt in ”skilda delar av världen”? Här har jag ett utvecklingsområde. Jag har varit på bibliotek för att få nya tips, men det är dåligt med det. Var finns litteraturtipsen till oss lärare?

Utöver detta handlar det om sakprosa, olika estetiska uttrycksformer och scenkonst. Eleverna ska också kunna värdera information (och orka ta den till sig och agera), samt uttrycka egna åsikter och språkbruket bör variera efter texttyp och arena.

Språkbruk och dess konsekvenser nämns också och därigenom en större tilltro även till sin egen kommunikativa förmåga. Lära sig att ta ansvar för sitt eget språkbruk. Det här är centralt i att lära eleverna bearbeta och anpassa språket.

Sist nämns att eleverna ska möte och bekanta sig med de nationella minoritetsspråken och de nordiska grannspråken. Orden möta och bekanta sig med fascinerar. Vad innebär det? När har du mött och bekantat dig med något nytt?

Jag har även försökt få tag på en lista med ungdomsböcker skrivna av författare från de nordiska länderna. Det behöver troligen inte vara så omfattande att möta och bekanta sig med. Eller?

Har i alla fall konstaterat efter denna läsning att ett viktigt område jag vill utveckla är att hitta noveller/antologier som erbjuder texter med nordiska och utomeuropeiska författare.

Tolkningarna kring det jag läst hittills är väl lika många som lärare. Vad täcker vi in och hur omfattande? Återstår att se avseende det centrala innehållet. Vilket jag lär återkomma till.

Fröken Linda

 

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

