Sparad i Fröken Linda funderar, Fröken Linda och kursplanen

Fröken Linda och kursplanen 3

Fortsätter min läsning av kursplanen i svenska. Har kommit fram till förmågorna. Något som till kom i LGR 11. LPO 94 hade ju mål att uppnå och mål att sträva emot (mer undervisningens inriktning). Förmågorna är långsiktiga mål som avser de ämnesspecifika kunskaperna och ska inte ses som något som slutgiltigt ska uppnås. Tydligt? Vi har förmågor vi ska träna eleverna i, men de är oerhört breda och de ska inte heller ses som något att uppnå och inte heller något att sträva emot? Jag går till kommentarsmaterialet och tittar och där står det:

Texten avslutas med ett antal långsiktiga mål som är uttryckta som ämnesspecifika förmågor. Dessa gäller för alla årskurser och ligger till grund för kunskapskraven. Må­len sätter ingen begränsning för elevernas kunskapsutveckling – det går alltså inte att betrakta dem som något som slutgiltigt kan uppnås.” (s. 4 i kommentarsmaterial till svenska)

Är du klokare? Antar att detta ska ses som ramverk som de stora delarna svenska ska utveckla elevernas förmågor i, men jag undrar vad som hade skadat i att förklara lite tydligare och ta ställning? Fast, i nuvarande form är de inte mätbara i vilket fall.

Förmågorna pratar betygsmotståndare utifrån, det ligger väl en logik i att något brett, icke mätbart skulle tilltala. Jag som tänker på ett annat sätt får väl avvakta och analysera om jag tycker att kunskapskraven är mätbara (håll inte andan).

Här är de förmågor ämnet svenska  ska ge eleverna förutsättningar att utveckla (förutsättningar att….. intressant ordval) . När har eleven getts förutsättningar? Tänk om eleven inte, TROTS, goda förutsättningar inte t.ex läser eller anpassar språket?  Vila ska förutsättningarna vara?

  • Formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
  • Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
  • Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
  • söka information från olika källor och värdera dessa. 

Ja. såhär ser riktlinjerna, syftet och förmågorna ut för ämnet svenska. Tydligt och lätt – nej – men att förhålla sig till. I nästa blogg tittar jag på det centrala innehållet. Det ska styra innehållet i undervisningen, men det specificeras inte att något är viktigare än det andra. Nej, inga begränsningar eller något om hur omfattande det ska ingå. Läraren får ta in andra saker – så långe allt i det centrala innehållet är täckt.

Mer om detta!

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s