Sparad i Fröken Linda funderar, Läsning, Lästips, Pedagogik

Gräva djupare med frågor

Det här inlägget kommer att handla om att lära elever att ställa egna frågor till texter de läser. Jag läser Tankens Mosaik av Elin Oliver Keene och Susan Zimmerman (Daidalos, först utgiven 1997)

IMG_1376

Boken kom till när två läsforskare/lärare i Denver skrev ner sina erfarenheter efter att ha varit runt på skolor och undervisat i strategier för läsning. Tankens mosaik, det handlar om hela den process läsningen är.

Kapitlet om att gräva djupare med frågor fastnade jag för. Det är en av de strategier forskning tar upp som erfarna läsare använder när de läser. Boken tar upp flera av dessa strategier och läsningen fortsätter.

In i ett klassrum kliver en av läsutvecklarna in, där för att hjälpa en frustrerad lärare att hitta nya metoder i undervisningen. Det är ett prydligt klassrum, 28 elever och de flesta kan avkoda och högläser bra. Så? Något fattas.

Snabbt ser läsutvecklaren att barnen inte blir involverade eller berörda i läsningen, det blir mekaniskt bra. Här behövs frågor, att börja gräva djupare i texten. I sin iver att få med alla och ha struktur med 28 elever behövdes utrymme för eleverna att bli mer delaktiga i inlärningen – att ställa frågor. Såhär beskrivs läraren vi möter ”Hon eller han vet sig göra ett bra jobb, men har också en intuitiv insikt som säger att undervisningen och skolan kan bli bättre”

Efter observationer diskuterar de vad som kan vara en bra väg framåt. Efter att ha pratat lite landar de i att aktivera elevernas intresse med frågor. Tanker får ursprunget i att vi alla vet alla vilka frågemaskiner barn är i 6-7 års åldern. De beslutar att utgå från forskning som säger att erfarna läsare ställer frågor medan de läste och kanske skulle denna lässtrategi få engagemanget att öka i klassen. De börjar med att modellera och läser texter med barnen, som är 6-7 år. Sedan successivt lär de sig att skapa egna frågor.

Det är en stadig process som utvärderas och de arbetar även med sk demonstrationsgrupper som träffas och ger en mindre grupp elever en fördjupning av strategin. Ofta elever som behöver stödet, men några frivilliga brukar få plats. Den gruppen ses t.ex när de andra läser tyst. De arbetar med detta många veckor.

Grundligt arbete med stöd och observationer utifrån. Läraren får explicit stöd att ta nästa steg – vilken dröm och vilken kvalitet! Mitt klassrum skulle helt klart behöva detta – frågor, frågor som gräver djupare i texten. Självklart ska detta testas – med de förutsättningar jag nu har.

Lite slutsatser och nyckeltankar från kapitlet:

Erfarna läsare ställer frågor för att:

  • Klargöra innebörden
  • Fundera över text som återstår att läsa
  • Bedöma författaren syfte och bokens stil, innehåll eller format
  • Leta upp specifikt svar i texten eller begrunda retoriska frågor texten inspirerar till.

Erfarna läsare vet också att de mest fängslande eller förbryllande frågorna till en text inte har ett uttryckligt svar utan läsaren själv måste stå för tolkningen.

I klassrummet blir detta så spännande och just att utmana eleverna i att det inte alltid finns svar på frågorna de ställer, utan att det är de fritt att tolka ger alltid givande diskussioner. Men – det är också en utmaning att få de att faktiskt leta i texten efter svaren på frågorna de faktiskt hittar där.

Det blir parallellt en utmaning för mig att få syn på mina frågor till texter och samtidigt visa och modellera hur jag använder mig av den strategin. Vilka frågor? Hur kategoriserar vi dem? Hur mycket frågor ställer jag själv till en text?

Jag ska också läsa om/studera Adrienne Gear, som på så många sätt är inne på samma strategi, mer och närmare. Det kommer att ge mig idéer till att utveckla detta i mitt klassrum.

Fröken Linda

 

 

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s