Sparad i Fröken Linda och kursplanen

Fröken Linda och kursplanen 5

Centralt innehåll: Tala, lyssna och samtala

  • Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.

Läser vidare i det centrala innehållet. Att samtala, lyssna och delta i diskussioner är en viktig del av den kompetens som behövs i arbetslivet. Eleverna är medvetna om detta. I åk 9 när eleverna gör de muntliga nationella proven är uppgiften just att leda, delta samt sammanfatta huvuddragen i en diskussion/ett samtal. Det står inget om att arbetet ska genomföras i stor grupp, snarare uppmuntras mindre grupper, om inte annat innan helklassredovisning.

Undervisningen för min del har oftast utgått från skönlitteratur,  en teaterföreställning, hålla ett sommarprat, att eleverna förberett en presentation om något ämne eller bara helt enkelt ett kort bokprat efter en läsläxa. Det tar sig många former och är en utmanande del i undervisning såväl som bedömning tycker jag.

Jag har ett stort dilemma med denna del i undervisningen: att få möjlighet att verkligen lyssna på eleverna och hjälpa vidare. Säkert arbetar många i idealskolor där det finns mysiga grupprum och där eleverna med ett leende arbetar vidare i lugn och ro medan du ägnar dig åt att lyssna på en grupp. Jag gör det inte. Överdriver, men målar en bild.

Jag undervisar som ensam lärare i helklass med varierande, ofta stora, behov. Även om jag hittar en uppgift som fungerar, förbereder stödsystem, har jag minst en handfull elever som trots detta behöver att jag individuellt finns där. Jag har jobbat på konstruktiva lösningar och bett om hjälp – men extremt sällan har jag lyssnat på elever i mindre grupper utan hjärtklappning, ont om tid och medvetenheten om alla de som inte får någon vettig undervisning och som inte har drivkraft för arbete på egen hand. Är det ingen som känner igen sig? Finns det någon lösning jag har missat?  Känner mig så otillräcklig även om jag är erfaren och lätt hittar ämnen för diskussioner och samtal.

Presentationer i helklass oftast med stöd av digitala hjälpmedel, det är arbetet som är förberett, det blir lite tydligare att genomföra. Samtalen där jag försöker lyssna och vara med är utmaningen. Jag förbereder noggrant frågor, utser samtalsledare, går igenom kunskapskrav – ni vet. Ändå blir jag aldrig nöjd. Eleverna uttrycker att de på mina lektioner samtalar och diskuterar mycket i grupper och det uppskattas av många. Fast de vill att jag ska lyssna, återkoppla och finnas i samtalet. Jag räcker inte till. Antar att övningen om än oåterkopplad genererar en form av resultat.

Det som har fungerat bra är att prata om skönlitteratur samt att arbeta med ”Sitting Down Drama” där eleverna ställer frågor utifrån boken. Sammanfatta huvuddragen är ett återkommande moment som fungerar. Stationssystem fungerar en stund, sedan tappar ett antal elever fokus och orkar inte längre. Jag får cirkulera och stötta dessa elever, har även testat att vara vid en av stationerna. Inget med helt lyckat resultat.

OK, då får det vara så. Jag har rimligen lika goda förutsättningar, eller lika stor brist på dem, som många andra. Det här är en viktig del i undervisningen och en väldigt rolig del. Jag som undervisar tonåringar älskar att diskutera och debattera med dem.

Men till sist ska det till en summativ bedömning som kräver närvaro. Lär återkomma till detta.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

