Sparad i Fröken Linda funderar, Fröken Linda och kursplanen

Fröken Linda och kursplanen 8

Sista delen av det centrala innehållet. Jag kommer att skriva lite om undervisningen och om hur viktigt det är att olika ämnen kommunicerar.

Informationssökning och källkritik

  • Informationssökning på bibliotek och på Internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
  • Hur man citerar och gör källhänvisningar.
  • Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt

Informationssökning och källkritik är svåra delar, på ett sätt. Det grundläggande är sådant du använder varje dag. Många elever är säkra i den delen. Alltför många har svårt att just sovra i en större mängd information  – att hitta det viktigaste i en text. Det går direkt att koppla till det viktiga arbetet med lässtrategier.

Varför känns det som svenskämnet får ta en stor del av detta? Såhär skriver Skolverket i kommentarsmaterialet:

Innehållet hur man citerar och gör källhänvisningar finns bara i årskurserna 7–9. Denna punkt är viktig ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Eleverna behöver veta hur man kan låna ur någon annans text på ett korrekt sätt, så att de inte till exempel klipper information från någon webbsida och klistrar in den i egna arbeten och på så sätt begår lagbrott. Informationssökning och källkritik ingår också i SO- och NO-ämnena. Där ligger betoningen på källkritik, vilket gör att det är svenskämnena som har ansvar för att eleverna lär sig söka och sammanställa information.

Det är viktigt att SV, SO och NO gör gemensam sak i detta. Jag har arbetat med citat och även att med uppge källor, tex vid skrivandet av författarporträtt eller sakprosa. Eleverna behöver en ökad medvetenhet om detta. Alla lärare har väl suttit i samtal med elever som har kopierat text. ”klipp och klistra” återfinns i alla ämnen.

Nationella proven i år gjorde en satsning på just källhänvisning och delvis citat. Skilja på din åsikt och textens argument. Det fanns väldigt tydliga instruktioner och anpassade texter. Ändå var det ett antal elever som lyckades med att inte källhänvisa. Alls. Det oroar. Vilket är då egentligen problemet? De kan inte citera eller hänvisa en källa? Eller läser de inte instruktionerna? Jag lutar åt det sista, men troligen är det en blandning.

Jag vill ta in detta mer strukturerat i mitt klassrum och vet nu av erfarenhet att BÅDE källhänvisning, citera korrekt och att faktiskt läsa instruktioner är saker vi behöver utveckla.

För mig är detta ännu ett symptom på den bristande läs- och skrivenergi/kompetens vi upplever bland eleverna. Uppgiften på nationella proven var för någon som läser instruktionerna omöjlig att missa. Med – eleverna läser inte. Lägger inte ner den energin. Detta får konsekvenser i alla led.

Det centrala innehållet är nu avslutat och nästa det kommer att börja med kunskapskraven.

Fröken Linda

Annonser

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s