Sparad i Fröken Linda funderar

Börjar längta till skolan

Ferien är snart på väg att gå över i ett nytt läsår. Sommaren har bjudit på mycket av skoldebatt och ämnena har varit lärarbrist, läsning, arbetsmiljö – skolan är en organisation med enorma utmaningar. Som varje år längtar jag tillbaka.

Jag ska åka in till min skola nästa vecka (trots påbjuden ferie) och känna in och förbereda b.la mitt nya klassrum. Jag vet nämligen att allt jag vill göra som under inga omständigheter ryms i min arbetstid. Hemma smids planer, ordnas terminsöversikter, mallar och dokument. Optimism och engagemang – energin finns. Sommarbubblan.

I mötet med organisationen däremot har jag INGA förväntningar alls i år. Kommer troligen få skicka samma gamla mail med listor på saker jag tar för självklart ska vara förberett. Det är aldrig förberett.  Jag har valt att tona ner därför att jag vet att det inte händer. Jag möts inte av det jag vill. Det kommer att borga för en inledande frustration. Därför jobbar jag stenhårt på att inte ha några som helst förväntningar. Det är ganska tråkigt.

Rektorer glömmer att välkomna oss pedagoger tillbaka. Fokus ligger alltid och enbart på eleverna. Det handlar om ett signalsystem. Ett värdesättande. Ett välkomnande. Inte bara i ord. Nej, jag vill se handlingar och förberedelser som välkomnar. De små sakerna som att ställa i ordning, vädra, anordna lite extra städat även till vi kommer. Små saker som syns, känns, doftar och sätter en stämning. Du är välkommen tillbaka – vi vill att du ska känna det i miljön på skolan och i hur vi välkomnar dig. Tänker så varje år.

Jag kliver in i en organisation som inte lever upp till de förväntningar jag har på den. Det är till att hålla huvudet kallt och inse detta. Målar inte alls en mörk bild, det är en erfarenhetens bild. Har jag för höga förväntningar är jag den som tar smällen. Det vill jag sluta med.

Längtar det gör jag i alla fall. Alltid. Jag får stilla min häftiga själ, för ensam kan jag inte brinna. Då brinner jag upp.

Fröken Linda

 

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

