Sparad i Läsning, Pedagogik

Att fånga en bok

I dag avslutade jag ett läsprojekt med åk 9.Vi har läst Flyga Drake av Khaled Hosseini. Eleverna har samlat citat och skrivit personporträtt.

I dag var det mitt andra försök med såkallade minilektioner. Jag tar inte åt mig äran eftersom jag hittade idén på en annan lärarblogg för drygt ett år sedan.

Microskrivande, vilket är bärande i denna minilektion är förtjusande effektivt. Du lurar eleverna att skriva maximalt och fokuserat, på tydligt avgränsad tid. Jag brukar ha 10 minuter skriva och ca 10 minuters diskussion.

Frågorna handlar om bokens tema och leder eleverna in på att göra textkopplingar. I:a delen av frågan handlar om boken, Sedan leds de att ta in egna perspektiv och tankar.

Såhär ser en av frågorna ut på temat vänskap/lojalitet

____________________________________

”för dig ska jag göra det tusen gånger om”

Trots allt är lojaliteten och vänskapen är stark mellan Amir och Hassan.

  • Varför försvarar Hassan alltid Amir? Enbart av plikt (som tjänare)?
    Vad får de ut av varandra?
  • Hur ser du på lojalitet och vänskap? Vad kan man “kräva” av en god vän?
    Eller… berätta om din bästa vän. Vad som gör hen till en bra vän
  • Kan du ge något exempel på vänner (i andra texter eller filmer) där de ställer upp för varandra? Eller ett exempel på “osund” vänskap där den ena parten blir utnyttjad?

__________________________________

Första delen alltså reflektion om boken och efter det leds eleven in i att göra textkopplingar till bokens tema – det fungerar så bra! Diskussionerna blir också täta och innehållsrika med detta förberedande skrivande.

Jag har använt nästan exakt detta fast riktat på Möss och Människor – temat vänskap är bärande i båda böckerna på olika sätt. Det här är en metod att skriva-för-analys som jag tycker mycket om.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

