Sparad i Uncategorized

Skrivprojekt och kamratrespons

Sitter här och läser om STL-utbildningen på SKL som jag (hoppas jag) blivit anmäld till via min arbetsplats. Det ska bli kul.

Detta leder mig till att berätta om ett skrivprojekt jag gjorde tidigare i våras och som jag ännu inte har reflekterat i lugn och ro över egentligen. Kommer hårdnackat fortsätta med slutsatsen att all bra undervisning tar tid.

Blommorna blommar, fåglarna kvittrar och solen skiner. Jag är på väg hem från skolan precis som alla andra dagar. Jag är en helt vanlig tjej på 13 år som bor långt ute på landet. Det händer aldrig något här men det är ju inte så konstigt för det finns bara en affär och en skola. Jag brukar gå hem med min kompis Anna men hon svänger alltid av vid den stora gråa, tråkiga affären så  nu går jag helt själv. Det är inte så långt kvar tills jag kommer hem. Bara några hus kvar att passera.” Inledning elevtext

Vi skulle helt enkelt skriva en berättande text. Jag bestämde mig för att inleda med en del kortskrivande som inspiration, Byggde karaktärer tillsammans och vi övade kortberättade muntligt också.

Sedan skrev eleverna. I detta läge bad jag de ge varandra textrespons och visade ex. på hur detta kunde gå till. Eleverna var till största del väldigt aktiva både i skrivandet och i att ge respons. Det var jätteroligt att gå in och titta i kommentarsfältet och se hur de hade följt varandras skrivande. Jag upplevde texterna som noggrannare i bearbetning hos många och skrivandet flöt på  – hade 100% av närvarande elever med mig. Här är den PP som jag erbjöd som stöd – testar att länka in den här (förbehåll jobbkonto och inställningar). Eleverna använde sina kommentarsfält i googledocs och här har jag några elevexempel.

__________________________________________________

önskan om ordval:

Eftersom texten är skriven på ett mer ”vuxet” sätt låter ”sjukaste” lite väl ungdomligt och passar inte så jättebra in i texten.”

”Försök att få händelsen mer gestaltande. Du gör det väldigt bra gestaltningar men försök att få till några mer så den blir ännu mer spännande”

En stjärna:

“Jag tycker att din inledning är bra och vill gärna fortsätta att läsa den och se hur den utvecklas för att den verkar spännande och intressant”

___________________________________

Detta underlättade INTE mitt bedömningsarbete eftersom jag självklart skulle läsa alla 21 texterna i klassen. Inte heller var detta något spontant och påhittat i efterhand, det tog mig timmar av julledigheten att planera och strukturera detta.

Det som hände var att jag noterade en ökad elevaktivitet och det var markant, vilket gjorde att arbetet i klassrummet verkligen kändes kreativt. Väl planerad undervisning med tydlig riktning ger resultat. Kommer med en dåres envishet att hävda detta.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

