Sparad i Fröken Linda funderar, Pedagogik

Det där hjulet – behövs det? Läromedel?

Jag minns min andra praktikperiod på Lärarhögskolan. En studentkompis och jag skulle spendera tid i en skola och med oss hade vi uppgifter samt vi skulle hålla i ett antal lektioner.

Jag minns vår attityd när läraren som vi skulle ”hålla”  lektioner i stället för visade oss et läromedel i svenska (inte sponsrad varför inget namn kommer nämnas). Vi blev förskräckta. Vilken undermålig och ålderdomlig undervisning visade inte detta på! Nej, såhär fick det inte gå till. Till sist tror jag vi delvis höll oss till läromedlet, men provade annat också.

Väldigt mycket av vår reaktion hade vi med oss från Lärarhögskolan som framhöll att bra lärare skapar sitt eget material efter sina ideér. Undervisning passar minsann inte in in någon färdigförpackad form (kursplaner? Centralt innehåll LGR 11?). Särskilt inte i svenska. Vi visste inget annat och jag vet att lärare som utbildades med mig (1997-2001) definitivt fortfarande bär detta ok oss givet av Lärarhögskolan.

Handen på hjärtat har jag också haft läromedelslös undervisning, eller rättare sagt, aldrig haft/fått budget så att jag inte behövde välja bort allt annat OM jag velat ha läromedel, vilket jag faktiskt velat.

Nu är jag bottenläst trött på ihopplock, sena kvällar med kopiering av kompendier med blommor på framsidan lite käckt. För att inse att detta inte är OK vare sig för att inkludera, variera eller hålla kvalitet. Sedan har jag inte börjat prata om de INTERNA fakturor a lá NPM som gått mellan kopieringsmaskinen och kommunen och belastat säkerligen budgeten med minst lika mycket som att min rektor sagt: satsa, du ska kunna hålla kvalitet.

Så vad menar jag? Ska jag släppa alla mina floskler och bli den handledare vi mötte som studenter? NJA, egentligen: Hon sparade säkerligen en massa tid och kanske hade lärare 1998 odds att ha ett liv efter jobbet. Men det är inte min huvudsakliga tanke.

  1. Har i mitt andra ämne, engelska testat digitalt läromedel och jag ser en del stora vinster: talsyntes, åtkomst oavsett var du är fysiskt, statistik, om jag bara hann: snabb återkoppling.
  2. Jag behöver inte UPPFINNA hjulet för att hitta bra texter om olika områden i det centrala innehållet.
  3. Har jag vikarie: finns ALLTID nödutgångar som fungerar.

Nackdelar:

  1. eleverna har möjligen svårare att överblicka stoffet (jag försöker att bara ha öppet det de behöver och blocka alla andra områden om möjligt ur tidsaspekt).
  2. Vissa elever har svårt även efter en period att hitta dit de ska.

De flesta elever är emellertid nöjda och eftersom att jag varierar (häpp) min undervisning så tycker jag fördelarna överväger.

Kollegorna? De i engelska = PÅ! Svenska: motstånd. Säger en del om det jag skrev inledningsvis. Kompendier bättre? for real?

Skolledning; Se till att du håller budget – låter dyrt. (nämner inte namn och summa men tyvärr  – det är inte dyrt!)

Att bedriva skolutveckling har sina sidor. Nåja  – tappar fokus, Hjulet – ja! OK, min tes efter att ha tittat in och läst massor i FB-grupper är: INGEN i dag HINNER uppfinna hjulet utan ber om stöd i dessa grupper (vilket jag gillar i sig).

Således landar jag i att jag nästa läsår vill ha basen i ett digitalt läromedel och ha ordning via detta på centralt innehåll och bra arbetsområden. Sedan tänker jag välja skönlitteratur som jag vill även fortsättningsvis. Ska jag läsa minoritetspråk eller nordiska språk hoppas jag slippa detta eviga hjul OCH om jag vill det, vara trygg med att eleverna kan läsa OCH lyssna på texterna i egen takt och även hemma. Alla har det tillgängligt.

Gör detta mig till en inkompetent eller lat pedagog? Kom till min skola och se – tror inte du kommer anse mig särskilt arbetsskygg – men kvalitet och rätt utrustning är ett minimum jag tänker kräva för att leverera den extrema kvalitet jag förväntas hålla.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

