Sparad i Fröken Linda funderar, Pedagogik

Be prepared, be overprepared. Men när?

Funderar på det här med att ha metoder i undervisningen = HUR vi nu ska gå tillväga. Jag har sållat hårt i mina tankar och landat i en enda sak: Be prepared, be overprepared. Men när ska detta ske?

Jag har varit lärare ett tag nu så jag anser att jag har metoder att variera min undervisning med. Teoretiskt har jag kunskap om stationssystem, cirkelmodellen i skrivande, olika tickets på väg in eller ut, olika muntliga metoder, sätt att ställa frågor, att använda miniwhiteboards etc. Listan blir lång.

Metodik är erfarenhet och att den pedagogiska verktygslådan växer är oerhört viktigt Jag blir så glad varenda gång jag lär mig något nytt, eller påminns om något jag inte gjort på ett tag – tycker att jag lär mig nya saker ofta och får inspiration via utbyte via twitter t.ex, eller bra lärarbloggar – ja överallt.

Bra metodik förutsätter dock en viktig detalj: planering, förarbete/efterarbete och till detta en känsla för vilken grupp du ska möta.

Ett exempel ur verkligheten för några månader sedan: Syftet var att träna den muntliga förmågan och ha bokprat. Kanonkul, faktiskt det bästa jag vet! Jag tänker till lite på min grupp. De är 21 elever, kan vi säga – en rolig och bra grupp att arbeta med. Då tar vi och tänker till lite:

  • 2 av dem har bara påbörjat att läsa boken vi ska prata om, men den tid vi inte har bokprat i grupper kommer de två att störa de andra.
  • En av dem lyssnar på boken, men behöver låna hörlurar.
  • Tre andra fungerar väl, men behöver en post-it lapp och kanske lite mina frågor i förväg samt ett mål på hur långt de ska läsa medan jag kanske är upptagen med gruppen.
  • Två var sjuka och behöver gå och låna bok och få lite instruktioner jag gav förra lektionen.
  • Tre andra har inte bok med sig, så de behöver i alla fall ha något att arbeta med om jag har bokprat,

OK, innan lektionen behöver jag då fatta beslut:

  • Beslutar att alla elever tittar på frågorna i förväg, de som inte har bok de lånar Metro, men är med på bokpratet. De får läsa frågorna någon stund i början.
  • Under tiden i inledningen hinner jag i snabb takt instruera de som missat förra lektionen.
  • Eleven som lyssnar måste jag ordna hörlurar till = gör detta i inledningen.
  • Jag lite kort extra instruktioner  till eleverna som behöver på samma lapp som frågorna.
  • Då återstår: var får vi tystnad så att jag som har hörselnedsättning får chans att lyssna? Hittar ett rum i anslutning efter lite schemakoll.

Nu beskriver jag en lektion som jag faktiskt har genomfört och bokpraten blev bra, men resterande tid när eleverna skulle läsa/arbeta blev något störd, men det fungerade. Skrev även instruktioner på tavlan.

Detta är en lektionstimme av mina nästan 19h varje vecka, med tre olika grupper, två olika ämnen och kursplaner/innehåll.

Min metod: Be prepared, be overprepared. Mer om detta.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Kommentera

