Publicerad i Fröken Linda funderar

Hur hittar vi tillbaks till skolan?

Jag vill hitta tillbaka till det som är skolan. Skolans själ, skolans kvalitet, skolans kompenserande uppdrag. Skolan som fanns där mitt i byn. Stark, pålitlig och fri från aspekter av marknadsstyrning. Det har gått fel. Allvarligt fel.

Det finns några uppenbara saker som behöver göras. Innan detta ens påbörjas behöver det göras extremt klart att vi gör upp med allt som har med skolan som en marknad och elever och föräldrar om brukare eller kunder. Grundskolan är ett obligatoriskt system i upp till tio år. I ett sådant statligt inrättat och dessutom obligatoriskt system är det inte rimligt att ens tala om kunder.

Öka den statliga samordningen. 

Samordna mycket mer på statligt plan. Här finns massor att göra. Staten bör ha större samordning avseende stora delar av ekonomi. Ta fram användarvänliga och hanterbara lärplattformar och digitala undervisningsplattformar. Reglera undervisningstid och arbetsvillkor (USK/tarifflöner). Inrätta ansvar för att fakta- och kvalitetsgranska läromedel och på statlig nivå utfärda ett certifieringssystem för ett (mindre) urval läromedel som är av en kvalitet som staten anser hög. Det behövs en form av flexibel litteraturkanon. Staten/Skolverket ska även fortsättningsvis ta fram nationella prov som bör utföras under en examensperiod och inte utspritt mellan mars och maj.

Förenkla och sålla i läroplan såväl som kursplan

Förenkla och sålla i samtliga ämnens kursplaner och använd ett tydligare språk. Behåll faktainlärning och färdighetsträning och ta bort allt analysera, utveckla och bearbeta. Lär vi  eleverna att läsa, stava, skriva och räkna kommer eleverna ha förmåga att ta till sig svårare och längre texter för att efter grundskolan lära sig mer av analyserande och reflekterande med en bättre läsförmåga. Enklare och mer renodlade kursplaner minskar betygsinflation då betygssättning blir tydligare. Det eliminerar säkerligen behovet av betygsprat (som bör minimeras) och även betygshetsen.

Fler personalgrupper tillbaka i skolan igen.

Skolan behöver övrig personal som elevhälsa, schemaläggare, elevassistenter, bibliotikarier, vaktmästare, ett kansli och en expedition och annan oerhört viktig personal i skolan. Skolan behöver lokaler som är städade, välvårdade och väl ventilerade och där andra ytor än bara golven städas mer än en gång per år.

Förkorta sommarlovet. 

Inför en modern, mer verklighetsförankrad fördelning av terminens (alltför få) skoldagar. Förläng höstlov och påsklov med en vecka. Förkorta sommarlovet. Låt lärare arbeta helt ostörda och fokuserade på planering av undervisningen och bedömning under en av dessa två veckor för att sedan verkligen få en veckas lov. Detta skulle fördela den i dag absurda arbetsbördan bättre under skolåret. Sommarlovet har för många decennier tappat sin samhällsförankring.

Betygen bör sättas efter terminsslut. 

Kommunerna bör omedelbart upphöra med att begära betygsättning med flera veckors undervisning kvar av terminen. Svårt att beskriva den tid som går förlorad på grund av detta administrativa totalhaveri.

Skolan i dag är slutkörd, anorektisk och enbart hektisk. Det saknas förutsättningar i stora delar för att leva upp till de krav omvärlden och styrdokumenten ställer. Personalgrupper har försvunnit men det har inte deras arbetsuppgifter. Dessa utförs av antingen av lärare (eller inte alls) på bekostnad av kvaliteten i undervisningen.

Nästa läsår väntar i en majoritet av kommunerna i Sverige ytterligare besparingar. Hur länge ska detta accepteras?

Läraryrket är ett av samhällets viktigaste yrken.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Lämna en kommentar