Publicerad i Fröken Linda funderar

Skolstart. Att hitta hem.

Skolstart, andra (nästan) hela läsåret jag arbetar på gymnasiet. Innan var jag grundad i högstadiet och hade i ryggraden vad som fanns att undervisa om. Denna ryggrad finns med mig på gymnasiet också – jag har kompetensen och har undervisat i många år.

Hitta hem har jag dock inte gjort. Läromedel, litteratururval, nya kunskapskrav. Ny progression mellan kurser som jag på min skola inte följer eleverna i genom. Strikta innehållskrav på grund av stor skola och inte samma lärare mellan kurser. Detta är en hel värld att ta sig in i. Lägg därtill en stor autonomi att planera på egen hand där jag kan prata med tre olika kollegor och kan gå därifrån med tre olika svar inklusive mitt eget. Alla val kan få mig att tappa min egen riktning, min egen magkänsla.

Jag har nya kurser även i år och har ägnat mest tid hittills åt att få syn på alla de obligatoriska delar jag ska få in, ordningen, att ha uppehåll i kursen mitt i. Göra diagnoser, slutprov, lästest. Hitta texttyper och passande innehåll att fylla dessa med. Läsa i kapp allt med klassiker och litteratur samt även fakta inom varje område. Men jag vet att till slut har även jag byggt upp en bredd, en säkerhet och ett urval, ett lugn i det jag gör. Jag är inte där ännu bara.

Rubriker och ämnesområden är på plats och klarare för mig och litteraturen utvald preliminärt. Nu är det planering och struktur som ska på plats. Jag längtar efter att vara lärare igen. I en dynamisk miljö med eleverna. Att ha kollegor att planera och samarbeta med. Alla förutsättningar finns, men jag får inte vara otålig, Jag kommer inte in i detta utan att det gnisslar och gnäller ett tag.

Förra läsåret var vilset och förvirrande, slitigt och ensamt. Nu börjar ett nytt och det har börjat väldigt bra. Nu ska jag lita på min förmåga, acceptera att jag har kurserna första gången och njuta av den resan. Det är i klassrummet jag ska vara, landa och njuta. Det vet jag i alla fall hur jag gör. Resten får jag se som en resa. Det finns så många upptäcker, kopplingar och insikter att hitta därute.

Att hitta hem är mer eller mindre läsårets mål, på så många plan.

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Lämna en kommentar