Publicerad i Detta har hänt, Fröken Linda funderar

Nya kurser. Uppstart.

Undervisningsdag tre i dag. Särskilt superpedagogig känner jag mig nog inte, snarare lite ringrostig. Men konstaterar redan. Vilka fina elever jag har förmånen att jobba med. Jag har ca 88 elevnamn jag ska lära mig, det kommer att ta lite tid. Har testat med namnlappar och det kan vara en väg framåt. Bara att ge det tid. 

Svenska 1 vi har hunnit med intervjuer och kursstartsfrågor som vi gör på Rudbeck. Idag gjorde jag min boktipsklassiker. Fförst pratar jag lite tema (kärlek, psykisk ohälsa och sexuella trakasserier) och jag har ungdomsböcker med dessa teman med mig för att visa böcker med dessa teman. Sedan läste jag de första sidorna, inte för långt. Egentligen ska det bara vara ca 1 minut (tack Anne-Marie Körling), detta bröt jag lite emot i dag. Jag utgick ifrån tre favoriter: Moxie av Jennifer Mathieu, Som eld av Sara Lövestam och Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld. Mottagandet? Njae  – sådär, men det ger sig. Jag känner inte gruppen och tvärtom så reaktionen var svårläst, men inte överväldigande positiv, fast jag ger mig inte.  

Efter det läste vi en novell av Tage Danielsson som heter Den första kärleken, novellens vöndpunkt är att det förälskade paret som sitter på en bänk i slutet tar varandras hand och går tillbaks till ålderdomshemmet. Underbart! Den gick hem, de visade sig vara duktiga på novellens format. Det mesta inser jag mer och mer upprepas under gymnasiet  – det gåller att avancera på ett bra sätt. Vi lärde oss ord också; patos, varligt, banalt, resignerat till exempel.

Engelska 5 har vi inlett lite lika, intervjuer, find someone who och ett brev – en tre-stegsklassiker, I dag visade jag en photocapition från Learn English Teens (British Council) och gaveleverna tid att prata om bilden och sedan skrev jag en inledning When I was driving to work yesterday I…. Sen fick de i par skapa några fortsättningsmeningar som vi sedan lyssnade på som en kort historia, Vi övade by the way också past tense/past tense continous. Fungerade bra som warmer. 

I svenska 2 i dag var projektorn på dåligt humör fram och tillbaka. Fick ge upp min briljanta inledning med tankar för dagen (sparar på den) och skaka i gång Språksituationen i Norden. I morgon väntar lektion om de fem nationella minoritetsspråken, kriterierna de uppfyller och vi ska repetera vad ett förvaltningsområde är och har för syfte. 

Det var min vardag. Allt är lite snurrigt med alla nya intryck och namn. Det viktigaste är att  jag får stå i ett klassrum och inte framför en skärm och DET betyder att allt är som det ska. Ringrostig eller ej. 

Fröken Linda

Författare:

Bloggare, läsare och lärare.

Lämna en kommentar